dijous, 23 d’agost del 2012

Qui avisa no és traïdor - Warning !

Sé que segurament ja us he presentat aquest poema, que a mi em van presentar l'any dels meus 17 anys, i és que hi torno sempre ! Ara que ha passat una pila d'anys, amb més raó, i més divertida i... convençuda !

Warning... doncs, "qui avisa no és traïdor" !  En aquest video, Jenny Joseph llegeix el seu poema més famós i un dels poemes anglesos més famosos de la post-guerra. El va publicar per primer cop l'any 1961.



Us el dono en anglès i improvitzo una traducció al català, què us sembla ?


Warning

When I am an old woman I shall wear purple
With a red hat which doesn't go, and doesn't suit me.
And I shall spend my pension on brandy and summer gloves
And satin sandals, and say we've no money for butter.
I shall sit down on the pavement when I'm tired
And gobble up samples in shops and press alarm bells
And run my stick along the public railings
And make up for the sobriety of my youth.
I shall go out in my slippers in the rain
And pick flowers in other people's gardens
And learn to spit.

You can wear terrible shirts and grow more fat

And eat three pounds of sausages at a go
Or only bread and pickle for a week
And hoard pens and pencils and beermats and things in boxes.

But now we must have clothes that keep us dry

And pay our rent and not swear in the street
And set a good example for the children.
We must have friends to dinner and read the papers.

But maybe I ought to practice a little now?

So people who know me are not too shocked and surprised
When suddenly I am old, and start to wear purple. 


Advertència 

Quan sigui vella em vestiré de color porpra
Amb un barret vermell que no combini i no em quedi bé.
I em gastaré els diners de la pensió en brandi i guants d’estiu
I sandàlies de setí, i diré que no queda res per comprar mantega.
I seuré a la vorera quan em senti cansada
I engoliré les mostres de degustació a les botigues i premeré les alarmes
I faré córrer el meu bastó a les baranes públiques
I compensaré la sobrietat de la meva joventut.
Sortiré amb sabatilles quan plogui
I colliré flors als jardins de la gent
I aprendré a escopir.

Es pot portar camises horroroses i engreixar

I menjar un quilo i mig de salsitxes de cop
O tan sols pa i cogombrets en vinagre tota la setmana
I acumular plomes i llapissos i posagots i coses en capses.

Però de moment hem de portar roba que ens mantingui secs

I pagar el lloguer i no dir paraulotes al carrer
I ser un bon exemple per als nens.
Hem de convidar amics a sopar i llegir els diaris.

Però potser hauria de practicar una mica ara ?

Perquè la gent que em coneix no s’estranyi ni es sorprengui
Quan de sobte sigui vella i comenci a vestir-me de color porpra.

 Bé doncs, espero que us hagi agradat ! Jo, ja he començat a practicar !

Jenny Joseph (Anglaterra, 1932- )

                              
 Fins la propera ! Muriel

http://books-carabistouilles.blogspot.com.es/2012/08/qui-avisa-no-es-traidor-warning.html#links


2 comentaris:

  1. com sempre genial,
    gràcies Muriel

    ResponElimina
  2. Gràcies Úrsula ! Una bona abraçada ! Fins un dia d'aquests ! Muriel

    ResponElimina